Ville du kunne gøre en forskel?

En person falder om med hjertestop - og en kamp mod uret begynder. Du ringer 1-1-2 og en ambulance er på vej. Men livsvigtige sekunder bliver spildt. Ville du kunne gøre en forskel?

Vi kender alle sammen tanken ”Der er nok en anden, der gør noget” eller ”Der er nok nogen, der er bedre til det end mig”. Sandheden ved et hjertestop er, at det værste du kan gøre, er at gøre ingenting. For hvert minut der går, fra hjertestoppet indtræder, til hjertelungeredningen påbegyndes, falder chancen for overlevelse med ca. 10 %.

En frygt hos mange er, at man i tilfælde af hjertestop, kan komme til at gøre noget forkert. Folk træder ikke til, fordi de er bange for at være utilstrækkelige. I lige præcis dette tilfælde kan manglen på handling være forskellen på liv eller død.

Ta’ aktion. Ta’ teten og gå i gang. Ring 1-1-2 og påbegynd hjertelungeredning.

Man kan aldrig være sikker på, at en person med hjertestop kan genoplives – men det er 100 % sikkert, at personen ikke overlever, hvis man ikke gør noget.  

 

Sådan giver du hjertelungeredning:

  • Alarmer 1-1-2 og fortæl dem om hændelsen og din lokalitet.
  • Placér personen på ryggen på et fast underlag.
  • Tryk midt på brystbenet med begge hænder. Du skal trykke 5-6 centimeter. Slip trykket helt mellem hver brystkompression.
  • Giv 30 brystkompressioner med en frekvens på mellem 100 og 120 brystkompressioner pr. minut.
  • Efter 30 brystkompressioner gives 2 indblæsninger.
  • Gentag og fortsæt indtil ambulancen er ankommet og ambulancepersonalet tager over.

Vi håber, at du vil bruge 2 minutter på at se denne film, som er udarbejdet og venligt udlånt af førstehjælp.com. Her bliver vi i den grad konfronteret med konsekvenserne af vores handlinger, eller mangel på samme.

Se også filmen Morten fik hjertestop, en autentisk fortælling om 27-årige Morten Berthelsen, der under en ferie faldt om med uventet hjertestop.

Tjek vores hjertestarter og førstehjælpskurser

Bliv inspireret – nyhedsmail

Bliv holdt opdateret om nyheder, tilbud, fragtkampagner med mere direkte i din indbakke.

Ved at tilmelde dig, accepterer du vores privatlivspolitik.
Du kan altid framelde dig nyhedsmailen igen.