24/7 overvågning sikrer, at din hjertestarter er klar til at redde liv

Hvem har ansvaret for din hjertestarter, efter den er indkøbt og hængt op? Hvornår rammer udløbsdatoen for batteri og elektroder? Hvis du er i tvivl, er der risiko for, at din hjertestarter er ude af drift, og dermed ikke er i stand til at redde liv. Undgå utrygheden med 24/7 overvågning.

Det er glædeligt, at stadig flere hjertestartere bliver offentligt tilgængelige i Danmark, og at et stigende antal også bliver døgntilgængelige. En hjertestarter kan nemlig være forskellen på liv og død – men kun hvis den virker. Derfor er det vigtigt jævnligt at tjekke statusindikatoren og sikre sig, at batteri og elektroder ikke er for gamle. Det er desværre lettere sagt end gjort, viser bl.a. en undersøgelse fra Bornholm.

Hver femte hjertestarter på Bornholm ude af drift

I perioden fra 2016 til 2019 blev der på Bornholm foretaget en undersøgelse af, hvor mange af de 221 registrerede hjertestartere, der rent faktisk var funktionelle. Undersøgelsens resultater viste, at hver femte hjertestarter var ude af drift. Årsagen til dette skulle primært findes i, at hjertestarterens batteri var udløbet eller elektroderne var gået over udløbsdatoen.

Resultaterne var ifølge Hjerteforeningen bekymrende, idet undersøgelsen gav et repræsentativt billede af, hvordan det kan se ud i resten af landet.

Manglende vedligeholdelse er den hyppigste årsag til, at en hjertestarter ikke fungerer. Det er derfor helt afgørende, at den løbende serviceres, så den er klar til at redde liv. Som resultatet af undersøgelsen fra Bornholm viser, så hænger der desværre alt for mange hjertestartere rundt om i landet, der ikke er klar til brug. Bjørn Ikast Kjær Christensen, Produktspecialist og Førstehjælpsinstruktør i Hjertevagt, forklarer:

”Ofte skyldes det, at der ikke er tænkt på service og vedligeholdelse af hjertestarteren, da den blev indkøbt. Eller fordi den der var ansvarlig for hjertestarteren er stoppet og ansvaret ikke er videregivet til en anden.”

Husk at oprette en serviceaftale” lyder anbefalingen fra Hjerteforeningen. En serviceaftale vil sikre, at hjertestarten bliver tjekket minimum én gang om året af professionelle fagfolk, som samtidig holder styr på udløbsdatoer på batteri og elektroder, og skifter dem i tide.

Slip bekymringerne med smart 24/7 overvågningssystem

En Service PLUS overvågningsenhed er et overvågningssystem, der tilbyder digital fjernovervågning af hjertestartere døgnet rundt. Systemet består af en lille boks og en sensor, som monteres i hjertestarterskabet, og overvåger hjertestarterens status ved at detektere farver, lyde, temperatur og bevægelse.

Hvis der opstår en hændelse med hjertestarteren – hvad enten hjertestarteren bliver fjernet fra sin plads, der opstår en fejl på hjertestarteren, eller temperaturen eller luftfugtigheden i hjertestarterskabet ændrer sig – så bliver det opfanget af overvågningssystemet. Via et softwareprogram og en trådløs internetforbindelse (4G) gives direkte besked til professionelle fagfolk, som bliver tilkaldt til hjertestarten, hvis det er nødvendigt. Systemet overvåger hjertestarteren 24/7, så eventuelle fejl på hjertestarteren opdages og kan udbedres hurtigst muligt, så hjertestarten forbliver fuldt funktionsdygtig og klar til brug.

Det er afgørende, at man kan stole på, at hjertestarten fungerer, som den skal, når et menneske får hjertestop. Hvis en person med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden for 3 til 5 minutter efter hjertestoppet er indtruffet, kan overlevelsen være helt op til 50-70 % (kilde: Dansk Råd for Genoplivning).

Projekt NordStart

I Nordjylland skal et team af hjerteforskere fra Canada og Danmark for første gang i verden kigge på placering af hjertestartere. Det er et helt unikt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan vi kan redde flere liv ved brug af en avanceret computeralgoritme.

Algoritmen skal udvælge den præcise lokation for, hvor vi mest strategisk kan placere hjertestartere for at redde endnu flere fra at dø af hjertestop uden for hospital. Algoritmen skal bestemme lokationen for 280 nye hjertestartere til opsætning i regionen. De kommer fra Hjertevagt, og er alle udstyret med Service PLUS overvågningsenheder, så hjertestarternes præcise lokation hele tiden kan ses. Projektet er det første af sin slags i verden, og kan få globale konsekvenser for den måde, hjertestartere fremover sættes op på. Læs mere om projekt NordStart.

Om Hjertevagt serviceaftaler

Der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at hjertestarten bliver vedligeholdt, efter den er blevet købt. Vi anbefaler derfor, at der oprettes en serviceaftale, så ansvaret for vedligeholdelsen overlades til professionelle fagfolk.

I Hjertevagt tilbyder vi to forskellige typer serviceaftaler. Vores Service PLUS aftale tilbyder overvågningsenheden som en del af aftalen. Det betyder, at du udover et årligt serviceeftersyn udført af en af vores professionelle medarbejdere får en ekstra sikkerhed i form af 24/7 overvågning.

Klik – og få det fulde overblik over indhold og fordele i vores serviceaftaler

Vores ekspert Bjørn udtaler sig om serviceaftaler til hjertestarter
Vores ekspert udtaler

“Der hænger desværre mange hjertestartere rundt om i landet, der ikke er klar til brug.

Ofte skyldes det, at der ikke er tænkt på service og vedligeholdelse af hjertestarteren, da den blev indkøbt. Eller fordi den der var ansvarlig for hjertestarteren er stoppet og ansvaret ikke er videregivet til en anden.

Lad os stå for service af din hjertestarter, så ved du at den altid er klar til brug – og du kan trygt koncentrere dig om andre ting.”

Bjørn Ikast Kjær Christensen, Produktspecialist & Førstehjælpsinstruktør.

Har du brug for vejledning? Vi er klar til at hjælpe dig på telefon 35 25 12 48

Bliv inspireret – nyhedsmail

Bliv holdt opdateret om nyheder, tilbud, fragtkampagner med mere direkte i din indbakke.

Ved at tilmelde dig, accepterer du vores privatlivspolitik.
Du kan altid framelde dig nyhedsmailen igen.